Aquest dilluns dia 16, la CUP de Manresa presentarà una moció al Ple municipal per tal de convertir l'aparcament de la plaça del Milcentenari en una zona verda, tal i com preveu l'actual Pla General. La proposta, que simplement demana que es respecti el que el mateix ajuntament va acordar, ha generat una forta polèmica. La proposta de la CUP va ser contestada pels comerciants i l'associació de veïns, en un comunicat que al seu torn fou respost per la CUP.
La polèmica no és nova, sobretot si tenim en compte que els comerciants ja es van oposar a d'altres mesures similars, com la peatonalització del carrer del Born o l'eliminació del pàrquing de l'Atlàntida. Simplement, els botiguers semblen incapaços de comprendre el rumb que totes les ciutats europees han pres des de fa molts anys. No entenen que tots els nuclis comercials dels centres històrics de les ciutats han optat per bandejar els cotxes i afavorir les zones de vianants, de manera que els consumidors puguin passejar tranquil·lament mentre fan les seves compres.
Com que sembla que els comerciants mai no han sortit de Manresa, i no coneixen experiències com les de Vic, Girona o Reus, els posaré un exemple que tenen més a la vora. Al nucli antic de Manresa hi ha dues zones comercials, la del carrer del Born/carrer Nou i la del carrer Sobrerroca/carrer del Carme. Els carrers del Born i Nou són zones de vianants, i els cotxes hi tenen prohibida la circulació (amb les excepcions necessàries); al seu voltant no hi ha aparcaments gratuïts, i si es vol aparcar cal anar als pàrquings privats o bé utilitzar les places de zona blava. A la zona del carrer Sobrerroca i del Carme, per contra, els vehicles hi tenen lliure circulació (llevat d'un petit sector del carrer Sobrerroca); els cotxes poden aparcar lliurement a la plaça del Milcentenari, a part de a les zones blaves i als pàrquings (mes escassos que a l'altra zona, això sí).
Doncs bé, com sabem tots els manresans, la zona comercial del carrer del Born és plena de gom a gom cada dia, sobretot els dissabtes, mentre que els comerços del carrer de Sobrerroca llangueixen per la manca de visitants. I és ben lògic, perquè la gent, quan va a comprar, el que vol és tranquil·litat i facilitats. Els que tenim canalla, no volem estar pendents en tot moment dels nens, temorosos de que un cotxe se'ls endugui per davant. Els que porten cotxets prefereixen, òbviament, els carrers amples a les voreres estretes; i la gent gran no vol ensurts amb els cotxes i les motos, vol caminar en pau i sense impediments.
La gent ha après a gaudir de la ciutat a peu, i no els costa deixar el cotxe al garatge o al pàrquing. És veritat que encara queda molta feina per a fer, sobretot pel que fa al transport públic, i cal construir més pàrquings. Ara bé, ens hem d'oblidar de poder aparcar gratuïtament al centre. Simplement, no hi ha lloc per a tothom, i quantes més places d'aparcament hi hagi, pitjor serà per la fluïdesa del trànsit. Ens hem d'acostumar a baixar a peu o en bus, i si ho fem en cotxe, a anar directament al pàrquing (als 4 cantons, al Mercat, a la plaça Porxada, a les Galeries velles, a la Reforma quan s'inauguri,...); de fet, és el mateix que fem quan anem a Barcelona, i llavors no hi tenim cap recança.
Els comerciants asseguren que sense el pàrquing perdran els pocs clients que tenen, però el cert és que la seva existència no ha esmorteït en cap cas la davallada que han sofert els darrers anys. De fet, els únics dies de l'any que els carrers són plens de gent (durant la fira de l'Aixada, la Festa Major i la fira Mediterrània), resulta que el pàrquing del Milcentenari és tancat. Quan la gent té motius per visitar la zona, no hi troba impediments. Així doncs, els comerciants haurien de procurar fer bé la seva feina i engrescar els compradors, més que no pas queixar-se contínuament i acusar a la gent de la CUP d'irresponsables i somiatruites.
Més enllà de la polèmica política, voldria remarcar un detall, potser anecdòtic, que mostra l'actitud moral d'una part dels comerciants. En declaracions a Regió 7, Maria Alba Valverde, la presidenta de l´Associació de Veïns del carrer del Carme (entitat que no he trobat a la web de l'ajuntament), convida el regidor de la CUP a "que vingui al barri i conegui la problemàtica de manca d'aparcaments que té". Com que l'Adam Majó deu viure al Passeig, o a les Basses, o a Sarrià-Sant Gervasi, no coneix la problemàtica del barri. Un cas típic dels polítics que viuen en el seu palau de cristall, aliens a la vida real i a les preocupacions del poble. Tot plegat molt evident, llevat d'un petit detall; l'Adam viu a la plaça de la Immaculada, a tocar del carrer Sobrerroca, i coneix perfectament tots els problemes del sector, especialment els relacionats amb la mobilitat. Ho sento Adam, però ho havia de dir.
Nota: foto de Regió 7
La polèmica no és nova, sobretot si tenim en compte que els comerciants ja es van oposar a d'altres mesures similars, com la peatonalització del carrer del Born o l'eliminació del pàrquing de l'Atlàntida. Simplement, els botiguers semblen incapaços de comprendre el rumb que totes les ciutats europees han pres des de fa molts anys. No entenen que tots els nuclis comercials dels centres històrics de les ciutats han optat per bandejar els cotxes i afavorir les zones de vianants, de manera que els consumidors puguin passejar tranquil·lament mentre fan les seves compres.
Com que sembla que els comerciants mai no han sortit de Manresa, i no coneixen experiències com les de Vic, Girona o Reus, els posaré un exemple que tenen més a la vora. Al nucli antic de Manresa hi ha dues zones comercials, la del carrer del Born/carrer Nou i la del carrer Sobrerroca/carrer del Carme. Els carrers del Born i Nou són zones de vianants, i els cotxes hi tenen prohibida la circulació (amb les excepcions necessàries); al seu voltant no hi ha aparcaments gratuïts, i si es vol aparcar cal anar als pàrquings privats o bé utilitzar les places de zona blava. A la zona del carrer Sobrerroca i del Carme, per contra, els vehicles hi tenen lliure circulació (llevat d'un petit sector del carrer Sobrerroca); els cotxes poden aparcar lliurement a la plaça del Milcentenari, a part de a les zones blaves i als pàrquings (mes escassos que a l'altra zona, això sí).
Doncs bé, com sabem tots els manresans, la zona comercial del carrer del Born és plena de gom a gom cada dia, sobretot els dissabtes, mentre que els comerços del carrer de Sobrerroca llangueixen per la manca de visitants. I és ben lògic, perquè la gent, quan va a comprar, el que vol és tranquil·litat i facilitats. Els que tenim canalla, no volem estar pendents en tot moment dels nens, temorosos de que un cotxe se'ls endugui per davant. Els que porten cotxets prefereixen, òbviament, els carrers amples a les voreres estretes; i la gent gran no vol ensurts amb els cotxes i les motos, vol caminar en pau i sense impediments.
La gent ha après a gaudir de la ciutat a peu, i no els costa deixar el cotxe al garatge o al pàrquing. És veritat que encara queda molta feina per a fer, sobretot pel que fa al transport públic, i cal construir més pàrquings. Ara bé, ens hem d'oblidar de poder aparcar gratuïtament al centre. Simplement, no hi ha lloc per a tothom, i quantes més places d'aparcament hi hagi, pitjor serà per la fluïdesa del trànsit. Ens hem d'acostumar a baixar a peu o en bus, i si ho fem en cotxe, a anar directament al pàrquing (als 4 cantons, al Mercat, a la plaça Porxada, a les Galeries velles, a la Reforma quan s'inauguri,...); de fet, és el mateix que fem quan anem a Barcelona, i llavors no hi tenim cap recança.
Els comerciants asseguren que sense el pàrquing perdran els pocs clients que tenen, però el cert és que la seva existència no ha esmorteït en cap cas la davallada que han sofert els darrers anys. De fet, els únics dies de l'any que els carrers són plens de gent (durant la fira de l'Aixada, la Festa Major i la fira Mediterrània), resulta que el pàrquing del Milcentenari és tancat. Quan la gent té motius per visitar la zona, no hi troba impediments. Així doncs, els comerciants haurien de procurar fer bé la seva feina i engrescar els compradors, més que no pas queixar-se contínuament i acusar a la gent de la CUP d'irresponsables i somiatruites.
Més enllà de la polèmica política, voldria remarcar un detall, potser anecdòtic, que mostra l'actitud moral d'una part dels comerciants. En declaracions a Regió 7, Maria Alba Valverde, la presidenta de l´Associació de Veïns del carrer del Carme (entitat que no he trobat a la web de l'ajuntament), convida el regidor de la CUP a "que vingui al barri i conegui la problemàtica de manca d'aparcaments que té". Com que l'Adam Majó deu viure al Passeig, o a les Basses, o a Sarrià-Sant Gervasi, no coneix la problemàtica del barri. Un cas típic dels polítics que viuen en el seu palau de cristall, aliens a la vida real i a les preocupacions del poble. Tot plegat molt evident, llevat d'un petit detall; l'Adam viu a la plaça de la Immaculada, a tocar del carrer Sobrerroca, i coneix perfectament tots els problemes del sector, especialment els relacionats amb la mobilitat. Ho sento Adam, però ho havia de dir.
Nota: foto de Regió 7
4 comentaris:
Bonissim!! mes clar impossible! Els botiguers sempre protesten per a tot,l'exemple de zona peatonal del born,etc quan en el seu temps era amb pas de vehicles,l'ho mateix passava al passeig pere III,els mes vells encara recordem quan h passavemn els vehicles per els laterals,,,,ho voldrien això els botiguers??Efectivament hem de deixar la ciutat per ales persones abans que els cotxes.
Desconec on viu la senyora MªAlba valverde, pero es ben cert que molts comerciants del barri vell, m'atreviria a dir que la majoria, o dit d'altra manera els manresans de tota la vida, en viuen ben lluny i nomes baixen al barri a fer calaix.
Pel que fa a l'associacio de veins crec que cal que ens plantegem a qui representen realment, si hagues estat constituida fa 2000 anys al barri vell nomes hi haurien coves.
Us aconsello que visiteu la web de l'associacio de veins del barri vell.El seu primer anunciant es un clar exemple del seu dinamisme.
http://www.totmanresa.com/
Publica un comentari a l'entrada