dimecres, 12 de març de 2008

MOBILITAT I BOTIGUERS



Sembla ser que finalment Manresa comença a convertir-se en una ciutat moderna, i aviat bona part del nucli antic serà zona peatonal. Amb la remodelació dels sectors Plaça Gispert i Reforma, la zona de vianants del Born s’ampliarà fins l’Alfons XII d’una banda i fins als Quatre Cantons per l’altra. Encara queda molt per fer, però per alguna cosa es comença. Per als que apostem per la mobilitat sostenible, es tracta d’una gran noticia, que pot ser el principi d’una nova època.

Però els de sempre ja protesten. Abans de veure’n els resultats, els botiguers ja saben que les obres els perjudicaran. De veritat que no els entenc; deu ser que no han anat mai a Barcelona, ni a Girona, ni tan sols a Vic. Tenen tanta feina que no s’han adonat que pràcticament tots els carrers comercials de totes les ciutats europees són en zones per a vianants. Algú s’imagina els cotxes circulant pel Portal de l’Àngel?

Segons els botiguers, si els clients no poden arribar fins a la porta de la botiga amb el seu cotxe, deixaran de comprar-los productes. No s’adonen que el que vol la gent és deixar el cotxe i poder passejar tranquil·lament, sense por de caure de la vorera i ser aixafat. Qui vol arribar amb cotxe fins a la porta ja va al Carrefour o al Lidl; els botiguers de Manresa s’han d’adonar que maino podran competir amb les grans superfícies en aparcament. Poden competir en proximitat, en qualitat, en servei, però mai en facilitats d’aparcament.

Quan comenci a funcionar el pàrquing de la Reforma les coses seran encara més fàcils, però ja ara disposem del pàrquing dels Quatre Cantons, a 100 metres o menys de l’Alfons XII. La gent dels afores o de la comarca pot deixar-hi el cotxe, caminar 3 minuts i arribar a la zona comercial, on poden passejar lliurement i visitar totes les botigues. Molt millor això que no pas haver de malaparcar a qualsevol indret i anar cuita-corrents a la botiga perquè no ens posin la multa. Evidentment, hauran de pagar per l’aparcament, però ja ho fan quan van a Barcelona i no hi tenen cap problema (i si no, que els botiguers paguin una hora de pàrquing als clients, com fan a molts llocs). Els únics problemes amb què es trobaran seran a l’hora de descarregar mercaderies, però de ben segur que ja s’han previst zones i horaris de càrrega i descàrrega.

Estic seguríssim que d’aquí a uns anys els botiguers ja s’hauran oblidat de les seves queixes, tal i com ha passat amb els del carrer del Born, que també es van queixar, i força, quan va ser peatonalitzat. Algun manresà s’imagina ara que els cotxes passessin pel Born?

Si per mi fos, tot el centre de Manresa, des de Sant Domènec i les muralles fins al riu, seria d'ús per a vianants, o com a mínim amb prioritat invertida. Amb pàrquings i un bon servei de transport públic (avui insuficient), no hi hauria d’haver problemes per convertir el nucli antic en un oasi de tranquil·litat. Si a això hi afegim una xarxa de carrils bici i una bona educació vial (que quan algú aparca sobre un pas de vianants la gent l’escridassi, per exemple), Manresa ja s’assemblaria a una ciutat europea normal.


Foto del Born: Pius Cisa i Camps


3 comentaris:

Història, Història de l'Art, Antropologia, Filosofia i Geografia de la Universitat de Barcelona. ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Jordi Bonvehí Castañé. ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Jordi Masdeu ha dit...

Completament d'acord, Bonvehí.
Per cert, que quedi clar que el primer comentari l'ha eliminat l'autor del comentari, no l'autor del bloc. Jo no penso censurar cap comentari, a no ser que no tingui més remei.